Výsevy sukulentů

08.08.2008 09:09

I když se o pěstování sukulentů pokouším několik let, o výsevech jsem zarputile tvrdila, že to není nic pro mě. Že ty sukulenty, které mě zajímají si koupím, popřípadě od někoho namnožím a že množení mi stačí řízkováním, no zkrátka, že výsevy nejsou to, po čem prahnu. Uplynul nějaký ten pátek a opět se u mě projevilo pořekadlo 'Odříkaného chleba největší krajíc' a už jsem přemýšlela, že bych přece jenom ty výsevy zkusila?!?

Velký podíl na mém rozhodnutí mají autoři stránek www.zelenelisty.estranky.cz, Radka a Jirka ze Lhoty. Hlavně Radce děkuju za rady a podporu, i když jenom virtuální a moc se těším na osobní setkání, které snad brzo proběhne u nich doma, protože jejich sbírku prostě vidět musím....

Substráty pro výsevy jsem použila dva.

První várku semen jsem objednala u pana Pavlíčka www.cact.cz, kdejsem zároveň objednala květináčky pro výsev 4x4 cm, plastové boxy s průhledným víkem, kam se vejde dvanáct květináčků, Previcur N pro ošetření semen a Agroperlit, do kterého jsem vysévala.

Květináčkyjsem před výsevem namočila do roztoku hypermanganu, po uschnutí jsem je napěchovala namočeným Agroperlitem, nasypala na něj semínka, postříkala Previcurem N, uložila do boxů, přiklopila víkem a každý den výsevy prohlížela, čímž jsem zároveň i větrala. Moje obavy z plísně při poměrně velké vlhkosti se naštěstí projevily jako plané a plíseň se neobjevila vůbec.

Výsev jsem provedla 16.2.2008 a první vyklíčená semena jsem pozorovala 3.3.2008 u Ficus sycomorus subsp. sycomorus, Pachypodium brevicaule, 4.3.2008 u Cinanchum aff. pachylobum a 9.3.2008 u Begonia venosa, k dnešku přežilo jenom Cinanchum 

Nevím, jestli to bylo mou nezkušeností, nebo špatně zvoleným 'substrátem' pro výsev, ale z 4 vysetých druhů mi vyklíčil 1 druh a k dnešnímu dni přežil jenom 1 semenáč. Jakmile byl semenáček větší, přesadila jsem ho do níže popsané směsi.

Druhou várku semen jsem objednala u pana Raaba www.adenium.info/ od různých dodavatelů. Tentokrát jsem si namíchala substrát sama, jeho složení bylo rašelina, substrát pro pokojové rostliny, drobný štěrk (průměr 2mm, koupila jsem ho v Hornbachu, je určen do akvária) a písek, v poměru 1:1:2:2, směs jsem sterilovala v elektrické troubě hodinu při sto stupních Celsia. Na dno květináčku jsem nasypala vrstvu drobného štěrku jako drenáž, na to jsem napěchovala připravenou směs a nahoru jsem opět nasypala vrstvu drobného štěrku. Před výsevem jsem květináčky postavila do nádoby s vodou, aby směs byla dostatečně vlhká. Semena, která jsem vysela na štěrk, mezi něj zapadla a po vyklíčení byla stabilnější a líp prokořenila, než u výsevu do Agroperlitu.

Semena jsem vysela 26. a 27.2.2008 a první vyklíčená jsem pozorovala 3.3.2008 u Euphorbia obesa a poslední u Begonie dregei (ta bohužel nepřežila, snad to příště vyjde).

Vysela jsem 19 druhů, vyklíčilo 12 druhů a k dnešnímu dni jich je 7 druhů, ale u některých si nejsem jistá, že jsem postupovala při výsevu správně. e neúspěch prvního výsevu přičítám opravdu substrátu.

Zalévala jsem vždy podmokem, ve chvíli, kdy jsem viděla, že substrát je mokrý, jsem přebytečnou vodu vylila. Výsevy v Agroperlitu jsem přihnojovala Kristalonem jednou za čtrnáct dní.

Po vyrašení většiny semen jsem platové boxy přestala zakrývat, aby semena měla dostatek čestvého vzduchu a jakmile se venku oteplilo, tak jsem je začala letnit, ale pouze ve stínu, protože sluníčko je může spálit, takže na to opravdu pozor. Venku byly přes den a na noc, dokud teploty klesaly pod deset stupňů, jsem je schovávala domů. Později jsem je nechávala venku i v noci, ale pro jistotu jsem je v boxech zakrývala, než se otuží.

Zhruba v polovině července, kdy jsou téměř všechny Lithopsy převlečené, převlékat se začaly v půlce června, jsem je ze stínu přemístila k ostatním sukulentů, ale dala jsem nad ně zastínění, aby na ně nešlo přímé slunce a vypadá to, že jim umístění prospívá. Přestěhovala jsem tak všechny semenáčky, nejenom Lithopsy.

I když jsou semenáčky vetší, tak je stále zalévám podomkem, občas je velmi opratně zaleju zeshora a jednou cca za 3-4 týdny přihnojím Kristalonem. Některé jsem musela přesadit, protože jim byl květináček hodně malý...

Doufám, že zimu přežijí bez újmy a na jaře napíšu pokračování, jak to s nimi vypadá...