Pelargonie v naší sukulentní sbírce

23.07.2009 22:18

Pelargonie v naší sukulentní sbírce

Pořídit do naší sukulentní sbírky nějaké pelargonie byl Romčin nápad. Já jsem její nadšení pro tyto rostliny nesdílel, neboť jsem si pod slovem pelargonie představoval pouze vyšlechtěné kultivary pěstované v truhlících na okenních parapetech a z nich rozhodně nijak odvařený nejsem (ano, na úvodní straně našeho webu je fotografie domu s pelargoniemi na oknech, ale to nijak nesnižuje, co jsem napsal).
Botanické druhy pelargonií jsou ovšem úplně o něčem jiném. Jsou vlastně daleko rozmanitější než všechny ty stovky odrůd kultůrních pelargonií dohromady.

První rostliny Pelargonium laxum a P. ceratophyllum jsme zakoupili na výstavě v Botanického zahradě v září 2007 jako jedno- nebo dvouleté semenáčky. Musím přiznat, že mě ty neduživé stonky tenkrát příliš nezaujaly. Zvlášť, když neduživé zůstávaly i po dalších měsících u nás doma, navíc ani olistěním se nijak nepředváděly. Na vrcholku se za sezónu objevily jeden maximálně dva listy. Při takových výkonech jsem už přestali doufat, že rostliny vykvetou. Dnes ovšem musím konstatovat, že to byla naše chyba. Jelikož jsme i pelargonie chtěli od začátku přizbůsobit našim podmínkám parapetního pěstovování a udělat z nich miniaturní bonsaje, zasadili jsme je do keramických květináčků o průměru 5 centimetrů a na výšku 6 centimetrů. A pelargoniím se evidentně nedařilo. Změnu v pěstování jsem učinili až letos na jaře, v období, kdy by měly být plně v květu, ale to jsme příliš neřešili, s vědomím, že nemáme příliš co ztratit, neboť by tak jako tak pelargonie nekvetly. Použili jsme květináčky o průměru 7 cm a na výšku 9 centimetrů. Pelargonium laxum má momentálně šest listů, což jsem u této naší rostliny skutečně ještě neviděl. Navíc by vzhledem ke svému přírodnímu výskytu měla být v odpočinkové fázy, to znamená bez olistění a bez přísunu dešťových srážek. Na našem exempláři však raší stále nové listy, takže ji záléváme. Doufám, že se nám to nevymstí, a až nastane období kvetení, nějakého květu se taky dočkáme.

Další pelargonie do naší sbírky přibyly ve formě semen. Výsev z první objednávky jediného druhu nebyl úspěšný. Z dalších devíti objednaných druhů pelargonií jsme se však dočkali u sedmi vyklíčení a kromě jedné rostlinky také všechny přežili do dnešního dne. Výsev jsme provedli 17.1.2009 a zelené výhonky se nad povrchem substrátu objevovaly v rozmezí 19. - 25.1.2009.

14.2.2009 jsem je přesadil do větších květináčů, do substrátu složeného z 2/3 zeminy pro pokojové rostliny, 1/3 hrubého písku o průměru 3 mm a 1/3 písku jemnozrnného.I když mají pelargonie obecně rády mírně kyselý substrát (některé ovšem rostou v alkalickém prostředí), rašelinu jsme nepoužili, neboť rostliny vyžadují výživnější půdu. Propustnost a odlehčení zeminy je zajištěna přimícháním dostatečného množství písku.

Po přenesení semenáčků ven, jsme jim dopřáli příliš brzo sluníčko, takže se některým listy spálily, proto jsme je raději přesunuli na místo, kde měli převážné rozptýlené světlo a sluneční paprsky na ně dopadaly až později odpoledne. V červenci už jsem je zase vystavili více slunci a i listy Pelargonium laxum, které by za normálních okolností mělo být nyní bezlisté (jak už jsem psal víše), tyto podmínky snáší dobře.

Největší radost nám zatím udělaly P. tabulare a P. quinquelobatum, které záhy vykvetly a u prvně jmenovaného druhu už jsme sebrali i semena. Ovšem focení květu byla celkem napínává situace. Při pohledu na poupě jsme se těšili, jak druhý den vyfotíme rozkvetlou rostlinu, a když jsme večer přišli z práce, tak byl květ už odkvetlý. To se několikrát opakovalo, ale nakonec se nám fotky podařilo pořídit. U P. tabulare se také výrazně projevilo zmenšení listů až na 1/10 původní velikosti před začátkem tvorby semeníků, což bylo možná zapříčeněno tvorbou a zráním semen.U P. quinquelobatum jsme ovšem takové projevy nezaznamenali.

 P. tabulare                                                     P. quinquelobatum 

Nakonec jsem si pelargonie zamiloval i já a stále plánuji rozšíření sbírky. Takže se těším na podzim, kdy bude opět v plném proudu nabídka semen.
Také samozřejmě plánuji další články, jak bude pokračovat naše pěstileské snažení a časem s nabytím dalších zkušeností, bych chtěl představit i jednotlivé druhy.