Delonix regia podruhé

21.06.2009 03:12

Delonix regia podruhé

Při vědomí, že mi na parapetu za oknem čekají čtyři roční semenáče na probuzení ze zimního spánku, jsem při první návštěvě svého oblíbeného obchodu se zahradnickými potřebami nákup dalších semen Delonixu vzdal. Přece jen je každé místo drahocenné a těch zajímavých druhů rostlin, které doma ještě nemáme, je spousta. Při další návštěvě jsem přece jen neodolal.
Znovu jsem tedy letos vysel semena, abych si ověřil, že nezáleží zas tak na teplotě, ale že je především potřeba semena naříznout, na což jsem loni přišel poměrně pozdě.
Tři květináčky jsem umístil pod zářivku, která byla v provozu 10-12 hodin. Teplota vzduchu byla kolem 26º C. Dva květináčky jsem dal na parapet za okno, což znamenalo, že měly teplotu kolem 18 – 19 º C a ráno a večer, celkově asi 5 hodin maximálně 22 º C. Záleželo to také na tom, jak krutá zima zrovna byla venku (a že to letos stálo za to).
Semena jsem vysadil 14.2.2009 a 27.2.209 vyklíčila dvě umístěná pod zářivkou. Ve stejný den vyklíčilo i jedno, které jsem dal na parapet, i když rozhodně nemělo optimální teplotní podmínky.
Vše začalo nadějně, ovšem nakonec mi zůstal pouze jeden semenáček, který jsem málem později pod zářivkou usušil. U dvou další semen se prodlužování klíčku z ničeho nic zastavilo a děložní listy začaly u klíčku hnědnout, i když už byly založeny pravé lístky. Jedno semeno nevyklíčilo vůbec a zplesnivělo. Nějaký čas jsem ho křísil Previcurem ale pak jsem to vzdal.
Nijak zvlášť mě to ale netrápilo, protože jsem měl rostliny z loňska. To jsem ovšem nemohl tušit, že ani ty nedopadnou příliš slavně. Celkem s napětím jsem sledoval, jestli budou stromky ochotné se po zimě vůbec probudit. Tak jako u ostatních zčernal vrchol i u posledního, před zimou nejvíce vzrostlého semenáčku (viz. první článek). Kmínky se během zimy poměrně scvrkly, i přes to, že jsem je mírně zaléval, možná častěji než doporučovala literatura.
17.4.2009 konečně začal rašit stromek, který jsem pokusně vysadil na kámen, a který byl ze všech nejmenší. S ostatními se nedělo nic. Tak jsem si řekl, že je přesadím, že tím už těžko mohu něco ztratit. Místo zeminy ze zahrádky jsem použil substrát pro pokojové rostliny a rašelinu v poměru 3:1. Dva z nich se ovšem vůbec neuchytily. U jednoho jsem s tím ani nepočítal, vypadal totiž dost uboze a měl poměrně hluboko seříznutý vrchol, neboť zčernala celá část, na které byly v předešlém roce listy.
Poslední, největší, naštěstí začal 6.5.2009 rašit. I tak další měsíc trvalo než se jakž takž rozvinuly zpeřené listy, navíc stromku vysazenému na kámen začaly listy znovu zasychat. Jeden z nich má však snad vyhráno, alespoň před další zimou, což dokládá i přiložená fotka.

Výsledek, zvlášť k počtu vysetých semen, není nijak převratný. Původní představa, že vypěstuji pár krásných bonsají a obdaruju jimi své blízké, vzala za své. Ale i tak jsem spokojen s tím, co mám.
Chyba byla pravděpodobně už v počátku, že jsem semena nenaříznul. Pozdě vyklíčila a do zimy semenáče příliš nenarostly. Pak také možná byla chyba, že jsem je dal na zimu do chladné místnosti, což se sice doporučuje, ale možná to spíš vyhovuje starším rostlinám. Každopádně letošní semenáček, který jsem brzy přesadil do většího květináče a přihnojuji ho Kristalonem , aby stihl do zimy dostatečně zesílit, nechám na okně v kuchyni, což je nejteplejší místnost. A uvidíme jak si poradí se zimou.
O tom případně v dalším článku.